Gev mær penslar gev mær pappír gev mær tíð!
Tey liggja, standa, hoppa, smsa og lurta eftir tónleiki á telefonini. 15
eru tey, úr 4., 5., 6., og 7. flokki. Ein ólíka bólkur. Mest gentur. Tá
eg komi eftir gongini, spyrja tey í munnin á hvørjum øðrum: hvat skulu vit gera
í dag? Felags? Ella kunnu Lív og eg sleppa at mála við hondunum? Kunnu Sólrún
og eg so sleppa at sletta máling líka sum hasin amerikanarin?
Vit fara innar í myndlistahølið. Stakkar av føroyskum og øðrum listabókum
liggja frammi á fyrsta borðinum. Á samvirknu talvuni er ein myndarøð við
Jackson Pollock. Hann lærdu og tosaðu vit um seinastu viku, tá Sólrun og Jóna
vórðu púra vekk í at sletta við máling. Sjálvsagt at ríka teirra upplivingar
við myndagerðini og víðkað teirra vitan og sjónarring um list og listafólk, um
samfelag og menning av list. Og hvat er meira upplagt enn at leggja leiðina
framvið, okkara egna Tommy Arge.
Ímyndi mær mangan, hvussu hugaligt tað hevði verið, at næmingarnir tóku
aðrar lærugreinar til sín við slíkum eldhuga Ein munur er, at myndlistina hava
tey sjálvi valt, meðan vanligu lærugreinarnar, eg her tosi um, ikki eru valdar
í sama mun. Námsætlaninar leggja upp til ávís tímatøl til allar disiplinir
innan hesar lærugreinar, ið hava fingið heitið Handverk og list og Myndlist.
Tað er bara so, at tímarnir eru ikki har til alt. Óansæð hvussu vit mingilera.
Her í Vestmanna minnast vit enn, hvat hendi, tá vit á røttum stað gjørdu vart
við okkara ónøgd við tímajáttanum til kreativu lærugreinarnar. Nú eru aðrar
tíðir og aðrir siðir. Men broytingar eru tó ringar at fáa eyga á.
Øll velja ikki myndlistina. Okkara samfelag hevur gjørt av, at ikki allir
borgarar landsins skulu fáa lut í tí, vit kalla musisku-kreativu lærugreinarnar.
Eg hoyri ongi mótmæli, tí tey skulu ikki pisakannast í myndlist beinleiðis, og
digitalar landsroyndir eru heldur ikki talan um, enn.
Skrivað stendur, at næmingarnir skulu gerast virknir borgarar í einum
demokratiskum samfelag. Og í vælúrhondum greiddu námsætlanum blóma sokallaðu
kravdu lærugreinarnar og listin lið um lið. Føgur orð og fagrar ætlanir. Eg
haldi, at eg vil samanbera námsætlaninar við vitar, ið vísa veg. Betri kann eg
ikki siga tað, og eg haldi, at samanberingin er á góðari leið.
Lóg 125 er okkara lóg, fólkaskúlalógin. Mær dámar so ómetaliga væl stk.3 í
endamálsorðingini. Her eru karmarnir snøgt og væl smíðaðir. Og innan hesar
skulu vit virka. Her er rúmligt og fjálgt:
"Stk. 3. Fólkaskúlin skal í sátt og samvinnu við
foreldrini hjálpa til at geva næmingunum eina kristna og siðalagsliga uppaling.
Hann skal við støði í heimligari mentan menna kunnleika næminganna um føroyska
mentan og hjálpa teimum at fata aðrar mentanir og samspæl manna við náttúruna.
Hann skal búgva næmingarnar til innlivan, samavgerð, samábyrgd, rættindi og
skyldur í einum fólkaræðisligum samfelag. Undirvísing og gerandislív skúlans
eiga at vera grundað á andsfrælsi, tollyndi, javnvirði og fólkaræði."
Uppgávan er væl lýst. Við foreldrum og øllum samfelagnum annars at fylla
karmarnar. Allarhelst er tað eisini her, at ymiskar tulkingar og
mótstríðandi áhugamál síggja dagsins ljós. Tað er ikki negativt í sjálvum sær.
Kann vera av størsta týdningi og leggja upp til fjøltáttaða undirvísing við
nógvum møguleikum. Leggja upp til kjak.
Í mínum myndlistatímum, sum í øllum mínum læraraverki, royni eg at liva upp
til endamálsorðingina. Við støði í egnari mentan fata aðrar mentanir,
samspæl við náttúruna, innlivan, samavgerð, samábyrgd, fólkaræði, andsfrælsi,
tollyndi, javnvirði og fólkaræði.
Stórar ætlanir, kann man siga, fyri eina so lítisvirda lærugrein, men
eg meini veruliga, at um enn hon
er lítið vird millum tey, sum ráða
og lóggeva, so er hon ein tann størsta millum næmingar og lærarar - sum meg t.d.
Fjandans tvætl og ónyttugt vas, hoyri eg onkran teska.
Støðgað, støðgað sigi eg. Hugsa teg um og gev gætur heldur enn at ganga her
og órógva listarligu menningina.
Verða vit heil menniskju uttan listina, tónleikin, dansin og sjónleikin?
Verða vit meira dugnalig og andsfræls, tollyndin og ábyrgdarfullir
samfelagsborgarar uttan?
Svarið kemur av sær sjálvum!
Í endamálsorðingini fyri myndlist lesa vit hesi føgru orð (í brotum):
"Undirvísingin í myndlist hevur til endamáls:
- at næmingurin mennir og styrkir síni skapandi evni,
- at næmingurin við at uppliva, sansa, skapa og greina myndamál mennir síni
evni á fjølbroyttan hátt at nýta og skilja myndamál sum ein persónligan
frásøgu- og samskifismiðil,
- at næmingurin styrkir sín førleika at kunna ogna sær vitan um og innlit í
føroyska og altjóða listasøgu,
- at næmingurin við eitt nú myndagreining og umrøðu mennir sínar førleikar
og síni evni at bera fram egnar áskoðanir og soleiðis vera við til at økja um
tali- og skrivifrælsið í samfelagnum ..."
Sum so nokkso greið tala. Vegurin at náa málunum er tó so ymiskur. Og tað
skal hann vera. Men tað skal bera til at finna hann!
Í næstum eru vitjanir á søvnum á skrá. Fyrireiking skal til. Fyrsta stigið er at kunna meg
um, hvør hevur vitjað okkurt savn ella verið á framsýning áður?
Ein partur av undirvísingini er at vitja søvn og listaskálar. Tíðin er
knøpp hjá okkum bygdafrellum, tí vit skulu flyta okkum úr skúlabygdini á
søvnini, ið oftast liggja í høvuðsstaðnum. Men tað er ótrúliga neyðugt, at vit
gera tað. Tað eru tey fægstu børnini, ið hava vitjað eitt listasavn. Tað er
fakta og tí ikki vert at gremja seg um, men bara vert at gera nakað við.
Trúliga fara vit tann árliga listatúrin til høvuðsstaðin. Tað er altíð ein
fantastisk uppliving, ið elvir til kjak og prát. Eg gangi millum tey og lurti,
sigi eitt sindur, og lurti so aftur.
"Tað er akkurát sum man kann fara inní myndina..."
"Er hattar list?"
"Hattar kunnu øll gera, eg kann gera tað nógv betur..."
"Á ja? Og hvør fann so uppá tað, tú kanska?”
”Altso, tað snýr seg um at fáa hugskotið døøø...tað er onki fyri at herma..." ( gjarna onkur,
sum hevur verið túrin áður).
"Hasin liturin er ótrúligur, kann man blanda hann?"
"Eg verði eitt sindur úss av at síggja hasar..."
"Tú, hon kann ikki eiga hasar skógvarnar, teir eru alt ov
lítlir..." ( stórur áhugi rundan um standmynd hjá Hans Paula Olsen).
Eg fari at taka samanum: intentiónirnar so super góðar, lógirnar og
námsætlanir við. Nokk av góðum, eldhugaðum lærarum.
So manglar nakað?
Jú, tað hevur gløggi lesarin funnið útav nú, so ikki er neyðugt at vassa
meira í tí.
Men eg kann ikki lata vera: Gevið okkum tíðina og eg lovi, at vit øll fáa í
posa og sekk afturfyri. Fyrsta úrslitið fer at síggjast aftur í eftirfylgjandi
pisakanningum.
Var ikki eisini okkurt um eina skúlanýskipan? Man hevur vælsaktans loyvi at
vera optimist.
Vit liva í eini tíð, har myndir tala. Myndir eru allastaðni og verða
brúktar til alt. Livandi myndir, fotomyndir, málaðar, teknaðar myndir, í heila
tikið myndir. Skulu vit verða aktivur partur í okkara samfelag, mugu vit hava
førleikar at stýra og navigera í myndaverðini. Myndlist, handverk og list er so
eitt av amboðunum at menna slíka læring.
Livst so spyrst!
Afturkomin úr Berlin er upplagt at siga næmingunum frá um henda litfagra býin, ið er merktur av
tvídráttinum millum kúgandi harðræði øðrumegin og hinumegin av menniskjans
mentanartráðan og alskhuga til listina. Her andar hvør steinur av søguni um
valdsharrar, ið vóru bangnir fyri listini og bannaðu hana, brendu bøkur og
settu listafólk í útlegd í fongsul ella fangalegur og tóku lívið av
teimum. Tað er ein farin tíð, og býurin er ongantíð so livandi sum nú, tí
listin doyr ongantíð!
Nú er rokan í myndlista rúminum. Tríggjar gentur hava dekkað væl av til
Pollock, Arge-málarí, funnið penslar fram í ymiskum støddum. Málingin er
blandað. Sumt tjúkt og annað heldur flótandi. Tummas og Jóhann hava funnið sær
myndir úr bløðum og kjakast um bakgrund og yvirlappingar í collagum, límstift
ella flótandi lím...Fruktfatið er snotuliga samansett av marglittum fruktum.
Næmingarnir hava funnið sær góðan sess við teknibrettunum framman fyri sær.
Kolstiftir, grafittstiftir og litblýantar liggja á borðinum. Alt er
klárt.
Gyðja Hjalmarsdóttir
Didriksen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar